Missie
- Sterk de wereld in! Dat is het motto van De Roedel, de enige openbare basisschool in Harskamp. Op onze school is iedereen welkom. Alle leerlingen gaan geletterd en met voldoende basisvaardigheden van school, zodat ze met de best mogelijke bagage mee kunnen doen in de maatschappij. We bieden leerlingen een veilige basis als voorwaarde om te leren en zich te ontwikkelen.
- De Roedel is een cultuurprofielschool. Wij geven ruimte aan leerlingen om hun talenten te ontdekken en te ontplooien. Door cultuuronderwijs leren kinderen te kijken, samen te werken, te onderzoeken én zich op verschillende manieren te uiten. Ze gaan in dialoog met zichzelf, met elkaar en hun omgeving. Ze maken kennis met de wereld en ze ervaren dat je verschillend tegen iets aan mag kijken.
- Onze school is een minimaatschappij met een sterke ouderbetrokkenheid. Samen met ouders is de school verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het kind. De leerlingen van De Roedel leren om van waarde te zijn voor de mensen om hen heen en de omgeving waarin zij leven. Ze voelen zich medeverantwoordelijk voor de samenleving.
- Met deze opgedane kennis en vaardigheden zijn onze leerlingen voorbereid op hun toekomst. Daarom het motto: Sterk de wereld in!
Visie
Oog voor ieder kind
De Roedel is een kleinschalige school, waarbij ieder kind wordt gezien. De leerkracht volgt nauwlettend de ontwikkeling van de leerling. De leerkrachten zorgen samen voor een veilig pedagogisch leerklimaat dat een voorwaarde is voor ontwikkeling op sociaal emotioneel en cognitief gebied.
Wij geven les vanuit hoge verwachtingen. Dit betekent dat leerkrachten uitdagende doelen stellen en leerlingen vertrouwen geven in wat ze kunnen. Het is belangrijk om fouten te (mogen) maken. Een goede feedback van de leerkracht vormt de basis voor leren. De leerling ontwikkelt een lerende houding en leert goed op zichzelf te reflecteren. De leerkracht is responsief en heeft een sleutelpositie.
We werken, leren en spelen met elkaar
De leerlingen van De Roedel werken, leren en spelen met elkaar én ze helpen elkaar. Daarbij maakt het niet uit of je jongste of oudste in de school bent. Door de verbinding tussen de verschillende leeftijden te stimuleren versterken we de sociale vaardigheden. Dit creëren we met name tijdens de ateliers, de gymlessen, het buiten spelen en de feestelijke activiteiten.