Gewoon goed onderwijs
In ons onderwijs maken we gebruik van een effectieve didactiek. We werken doelgericht, zorgen voor een betekenisvolle context, halen voorkennis op, begeleiden leerlingen bij het inoefenen en kijken of een kind het echt begrepen heeft voordat hij/zij naar de zelfstandige verwerking gaat. Kennis gaat vooraf aan vaardigheden. Herhaling is van belang om het geleerde naar het lange termijn geheugen te verplaatsen. De leerkracht is eindverantwoordelijk op het leerproces en heeft zicht op waar de leerling staat in dit proces. Hij/zij begeleidt de leerling in de bewustwording op het eigen leerproces en de groei daarin.
Lezen
Goed leesonderwijs is van belang om alle leerlingen te kunnen laten participeren in onze geletterde samenleving. Op De Roedel lezen, luisteren en praten we over teksten. Dit doet het team onderling, maar ook in de groepen. Dit werkt inspirerend waardoor er, zowel bij leerlingen als leerkrachten, motivatie tot lezen ontstaat. Door met teksten te werken doen we aan kennisverwerving, woordenschatontwikkeling en leesmotivatie. Tekstbegrip draagt bij aan kennis van de wereld en doordat leerlingen meer kennis hebben krijgen ze een dieper tekstbegrip. Het versterkt elkaar. Met tekstbegrip werken we ook aan digitale geletterdheid (informatievaardigheden en mediawijsheid). We gaan uit van hoge verwachtingen en gelijke kansen voor alle leerlingen.
Bovenstaande zorgt ervoor dat we Tekstbegrip op De Roedel in samenhang aanbieden:
-
Goed kunnen lezen is nodig om de andere vakken als wereldoriëntatie, burgerschap, e.a. te kunnen begrijpen en bevatten.
-
Leerlingen zijn intrinsiek gemotiveerd om te leren, dat wil zeggen dat ze interesse hebben in het onderwerp dat aangeboden wordt. Lezen vindt plaats rondom inhoud. Zo wordt leren betekenisvol en worden rijke verbindingen in de hersenen tot stand gebracht die leiden tot duurzame veranderingen in het lange-termijn geheugen.
-
Ontschotting tussen de verschillende taaldomeinen, zoals het ook in het definitieve concept kerndoelen Nederlandse taal (september 2024) is geformuleerd. Verbinding tussen technisch lezen (aanvankelijk en voortgezet), spelling, grammatica, woordenschat en begrijpend lezen (impliciet). Maar ook verbinding tussen lezen en schrijven, spreken en luisteren. Er is dan sprake van duurzaam leren.
-
We streven naar verbinding tussen de taaldomeinen die elkaar versterken en we zetten doelgericht in op instrumentele vaardigheden zoals spelling en technisch lezen die worden toegepast bij de hoofddomeinen lezen, luisteren, spreken en schrijven.
Op De Roedel lezen we in alle groepen voor en staat 30 minuten per dag stillezen vanaf groep 4 standaard op het rooster.
Schrijven
Lezen gaat uiteraard nauw samen met schrijven. Wij bieden onze kleuters speelse activiteiten aan die voorbereiden op het schrijven in groep 3. Vanaf deze groep volgen de kinderen gestructureerd schrijfonderwijs met als doel dat de kinderen een duidelijk leesbaar, vlot en verzorgd handschrift ontwikkelen. De techniek van het schrijven is het eerste, maar uiteraard is ook het creatief schrijven gekoppeld aan de taalvaardigheden ook heel belangrijk.
Rekenen
Wij zorgen ervoor dat al onze leerlingen een stevige basis ontwikkelen door goede instructie en door veel te oefenen. Automatiseren is belangrijk om vervolgens ingewikkelder sommen te kunnen uitrekenen.
Digitale geletterdheid
Digitale geletterdheid betekent kennis hebben van digitale technologie en digitale media en beschikken over vaardigheden om deze te gebruiken. Het heeft ook betrekking op de wisselwerking tussen digitale technologie, digitale media, de mens en de samenleving. En het gaat ook over het vermogen om je als individu aan te passen aan de digitale wereld en controle hierover te hebben. Digitale geletterdheid wordt op De Roedel als doorgaande leerlijn verweven in het curriculum.