Burgerschapsonderwijs
De Roedel wil een plek zijn waar leerlingen zelfstandig en kritisch leren denken door middel van onderzoek en dialoog. Om in dialoog te kunnen gaan, moeten leerlingen zichzelf kennen, kunnen reflecteren, weten hoe ze in situaties kunnen omgaan en vertrouwen hebben in zichzelf. Ook leren zij onderwerpen van verschillende kanten te belichten. Door kinderen kritisch te laten nadenken worden het bewuste mensen die met een open en nieuwsgierige houding oog hebben voor de ander, hun omgeving, de samenleving en de wereld. De leerlingen zijn zich ervan bewust dat hun handelen van invloed is op hun eigen directe omgeving (microniveau), de samenleving (mesoniveau) en de planeet (macroniveau). Ze voelen zich verantwoordelijk voor een vreedzame, rechtvaardige en duurzame internationale samenleving, waarin iedereen meetelt.
De kerndoelen Burgerschap zijn niet op zichzelf staand, maar worden in samenhang met andere leergebieden, zoals Nederlandse Taal, Mens en Maatschappij, Mens en Natuur én Kunst en Cultuur beredeneerd en doelgericht aangeboden.
De kerndoelen Burgerschap worden gemeten dmv een vragenlijst en gemonitord aan de hand van de indeling: kennis, vaardigheden en houding.